Jindl

Waarom Jindl niet meedoet aan Black Friday

Black Friday bij Jindl

Het is weer bijna zover: Black Friday staat voor de deur. Elk jaar opnieuw barst op de vierde vrijdag van november een storm van koopjes en kortingen los. Winkels over de hele wereld stunten met hun prijzen en moedigen consumenten aan om grote aankopen te doen. Vaak zonder goed na te denken. Ook wij bij Jindl krijgen elk jaar rond deze tijd dezelfde vraag: "Doen jullie mee met Black Friday?" Ook dit jaar weer en het antwoord is simpel: nee, Jindl doet niet mee aan Black Friday. In deze blog leggen we graag uit waarom. En... we hebben een Black Friday verzekering, zodat je nooit teveel betaald. 

Wat is Black Friday?

Eerst even wat algemene informatie over Black Friday. Want wat is het eigenlijk. Dat leggen we graag uit. 

Black Friday is overgewaaid uit De Verenigde Staten. De ‘koopjesdag' vindt plaats op de dag na Thanksgiving. Dit een Amerikaanse feestdag die traditioneel op de vierde donderdag van november wordt gevierd. Oorspronkelijk ontstond Black Friday als de start van het kerstseizoen. Of beter gezegd: de start van het seizoen om kerstinkopen te doen. Het groeide al snel uit tot een van de grootste winkeldagen van het jaar.  Niet alleen in Amerika, maar wereldwijd en zeker ook in Nederland. Winkels lokken consumenten met gigantische kortingen en proberen hiermee een verkoopboost te creëren. Tijdens deze dag zie je vaak beelden van lange wachtrijen, chaos en vooral: impulsaankopen. 

Black Friday online met Cyber Monday

Ook online is Black Friday populair.  Webshops duiken er massaal bovenop. Sterker nog: er wordt vaak zelfs gesproken van de Black Friday week of zelfs maand. Alles met als doel om klanten te verleiden om te kopen. En met Cyber Monday wordt Black Friday zelfs nog verlengd. 

Verlengstuk

Cyber Monday werd geïntroduceerd in 2005 door de Amerikaanse National Retail Federation. Het idee was om consumenten die Black Friday hadden gemist, of die liever online shoppen, nog een kans te geven om gebruik te maken van aantrekkelijke kortingen. Als een soort verlengstuk van Black Friday. Sindsdien is het ook in Nederland, België en Duitsland steeds populairder.  Webshops in allerlei sectoren, van elektronica en mode tot speelgoed en huishoudelijke producten, bieden kortingen aan.

Waarom doet Jindl niet mee aan Black Friday?

Begrijp ons niet verkeerd. We willen zeker zoveel mogelijk verkopen. Maar niet ten koste van alles. We kiezen er daarom bewust voor om niet mee te doen aan Black Friday. Bij Jindl geloven we namelijk dat er over het algemeen meer plezier beleefd wordt aan een bewuste aankoop.  Zowel voor degene die iets koopt als voor de degene die iets verkoopt. 

Onze producten, bijvoorbeeld de houten klimrekken voor binnen, leertorens of speelbanken, zijn ontworpen om lang mee te gaan. Daar is geen impulsaankoop voor nodig. Veruit de meeste klanten denken even na voor ze het product daadwerkelijk aanschaffen. Dat zien we in onze data.  En vinden we prettig. Veel klanten verdiepen zich in onze producten en dat heeft veel voordelen. Een van die voordelen is dat ze weten wat ze kopen. Dat leidt onder andere tot minder retouren. En dat is een stuk duurzamer.  

Maar er zijn nog veel meer redenen waarom Jindl niet meedoet aan Black Friday. We zetten ze hieronder even op een rijtje. 

1. Eerlijke prijzen, het hele jaar door

Onze producten hebben het hele jaar door eerlijke, scherpe prijzen. We geloven niet in enorme kortingen als tijdelijke marketingtruc. De kwaliteit van onze producten en het vakmanschap dat erin zit, verdient een eerlijke prijs. Altijd. Het zou niet juist zijn om voor één dag de prijzen drastisch te verlagen, alleen maar om meer te verkopen. Door het jaar heen investeren we in duurzame materialen, kwaliteitscontrole, en innovatie. Dit alles zorgt ervoor dat onze producten hun waarde behouden.

2. Geen zin in hysterie

We hebben geen zin in de hysterie die vaak heerst rond Black Friday. We laten dat lekker aan ons voorbij gaan. Geen hoge pieken en dalen, maar altijd een gezonde verkoop. Dat is wat we nastreven. 

3. Kortingen zijn vaak nep

Veel kortingen die je ziet bij Black Friday zijn nep. Oftwel: de oorspronkelijk prijs is kunstmatig opgeschroefd, zodat het lijkt dat je veel meer korting krijgt dan je eigenlijk krijgt. 

4. We willen transparant zijn over de prijzen

Heb je net iets gekocht wat je wilt hebben en dan zit er ineens een dikke korting op. Dat willen we voorkomen. Door onze prijzen niet opeens tijdens Black Friday te verlagen, zorgen we daarvoor. Zo kun je niet ná je aankoop nog voor een verrassing komen te staan. 

5. Impulsaankopen voorkomen

Black Friday speelt in op jouw gevoel van urgentie. Want je wilt ‘deze kans’ niet missen. Dit stimuleert impulsaankopen en leidt vaak tot onnodige of overhaaste aankopen. Bij Jindl moedigen we klanten juist aan om goed na te denken over hun aankopen. Wij willen dat ouders en verzorgers bewust kiezen voor bijvoorbeeld een leertoren of klimrek dat past bij hun gezin en levensstijl. Dit zijn producten die jarenlang mee kunnen gaan. Hier denk je goed over na in plaats van ze in een opwelling te kopen vanwege een tijdelijke korting. Een black Friday korting mag niet bepalen of je een aankoop doet. 

6. Duurzaamheid en verantwoordelijkheid

Jindl is niet het meest duurzame bedrijf. We verzenden het hele jaar door tal van pakketten. Dat is nu eenmaal niet echt duurzaam. Dat hoeven we niet te greenwashen. Black Friday draait wat ons betreft teveel om massaconsumptie en overconsumptie. De koopdrang die op deze dag wordt aangewakkerd, staat haaks op onze waarden. Door niet mee te doen, dragen we ons steentje bij aan een duurzamer consumptiepatroon, waar kwaliteit en bewuste keuzes centraal staan, in plaats van kwantiteit en snelle beslissingen.

7. We belonen onze vaste klanten

Geven we dan helemaal nooit korting? Ja, natuurlijk wel. Maar die kortingen geven we bij voorkeur aan bestaande klanten. Wanneer je bent ingeschreven voor onze nieuwsbrief ontvangen je regelmatig een lekker ‘Shoptegoed’. Zo belonen we onze klanten en bouwen we een jarenlange relatie op. 

Jindl’s Black Friday verzekering

Nu hoor ik je denken: "Wat als jullie tóch ineens de prijzen verlagen op Black Friday?" Dat kan natuurlijk niet, maar om het vertrouwen te waarborgen bieden we iets unieks aan: de Jindl Black Friday verzekering. Mocht je ontdekken dat onze prijzen tijdens Black Friday of Cyber Monday op welke manier dan ook lager zijn dan normaal, dan storten wij het verschil terug. Dit is onze garantie dat we trouw blijven aan onze principes en je nooit het gevoel zal hebben dat je iets hebt misgelopen.

Het idee achter deze verzekering is simpel: we willen dat je altijd met een gerust hart bij ons kunt kopen, wetende dat onze prijzen transparant en eerlijk zijn. We geloven dat het creëren van een relatie gebaseerd op vertrouwen met onze klanten waardevoller is dan meedoen aan de drukke Black Friday-gekte.